(Julkaistu 12.4.2024 Ilkka-Pohjalaisessa) Vaasan kaupungin budjetista on säästettävä vuoteen 2027 mennessä yhteensä 40–50 miljoonaa euroa. Näiden tiukkojen säästöpaineiden taustalla ovat mm. sote-uudistuksen muutokset verorahoitukseen, yleinen kustannustason nousu, korkojen nousu ja valtionosuuksien leikkaukset. Vaadittava säästösumma on valtava. Etenkin, kun kaupunki on jo viime vuosina säästänyt vuosi toisensa jälkeen ja tehnyt kipeitäkin leikkauksia.
Puhtaasti liikkumisen näkökulmasta panostaminen houkutteleviin pyöräilyolosuhteisiin on viisasta: pyörä on nopea, kätevä ja edullinen tapa liikkua paikasta toiseen. Se on alle kolmen kilometrin matkoilla jopa erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto henkilöautolle etenkin kaupunkiympäristössä. Pyörä on helppo ottaa käyttöön, pysäköidä ja ruuhkat eivät juuri matkaa hidasta.
Kuitenkin viimeisin valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus (2022) kertoo, että henkilöauto on edelleen varsin vahvassa asemassa myös lyhyillä matkoilla: Kaikista Suomessa tehdyistä matkoista vuonna 2021 oli 54 % lyhyitä alle viiden kilometrin mittaisia. Huomiota herättävää on, että näistä matkoista tehtiin 43 % henkilöautolla.
Toki on selvä, että lyhyilläkin matkoilla henkilöauton käyttö on usein perusteltua. Hyvänä syynä saattaa olla mm. huonot keliolosuhteet, pienten lasten kyyditseminen, tarve tavaroiden kuljetukselle tai muut mukavuustekijät.
Vaasassa on hyvät edellytykset pyöräilyn edistämiselle: maasto on tasainen ja välimatkat ovat lyhyitä. Toki investoitaessa pyöräilyyn on otettava huomioon yleinen taloustilanne.
Vaasalla on ollut suunnitteilla satsata jopa 30–50 miljoonaa pyöräilyyn varsin lyhyessä ajassa eli vuoteen 2029 mennessä. Luvut ovat hurjia ottaen huomioon kaupungin tämänhetkinen taloudellinen ahdinko.
Pyöräilyä on tärkeä edistää Vaasassa, mutta nyt näiden säästöpaineiden edessä olisi järkevä hillitä pyöräilyinvestointien tahtia.
Tomi Kaunismäki (kd.)
kaupunginvaltuutettu
Vaasa